about me

Sunday, 17 June 2012

Soalan yang

Just like this song






Lyric for Drama - Cerita Dia

Sempurna...
Cerita yang tak sempurna
Apakah alasannya
Siapakah di hatinya...

Bahasaku...
Mungkin tidak seindah
Lafaz kata pujangga
Namun ku bersumpah...

Rela ku tunggu
Jawapanmu...
Masihkah aku ada
Di hatimu...saat ini

Biar tubuhku kan terpaku
Biar jasadku
Tak bernyawa lagi...
Sampai nanti...
Ooo...ooo..ooo

Rela ku tunggu
jawapanmu...
Masihkah aku ada
Di hatimu...Saat ini

Biar tubuhku kan terpaku
Biar jasadku...
Tak bernyawa lagi...

Saat ini..
Rela ku tunggu
jawapanmu...

Masihkah aku ada
Dihatimu...
saat ini….(3x)

Sunday, 15 April 2012

Jom ler Berpantun



Assalamulaikum pembuka kata

jikalau salah maaf dipinta

entry kali ni bukanlah nak berjenaka

hanya untuk bersuka ria



Hari ini hari sabtu

waktu ditunggu untuk berehat

lain cerita pula terjadi pada aku

terlalu penat sampai tak cukup rehat



Membaca buku tingkatan lima

supaya dapat menjawab dengan sempurna

exam SPA dikata senang gila

tapi sebenarnya runsing kepala



Hari ahad hari ditunggu

hari berjumpa dengan tok guru

menjadi berjaya itu yang ditunggu

berniat suci untuk Allah yang satu



Jikalau ditanya apa itu cinta,

ada yang berpuitis sampai ke syurga

lain pula apa pandangan saya

kepala jadi pening haprak nak gila



Saya bukanlah jiwang orangnya,

tidak juga orang berharta

Maafkan saya jika tidak sempurna

semoga saya tak susahkan kamu semua



pantun ni ada kaitannya

.......

...........

ha, itu lah dia orang yang saya suka



kisah hati tajuk lagu Alyah

pantun ni telah tamat sudah

kalau rasa macam tiada penyudah

hmm...ADA AKU KISAH?? =p



Friday, 13 April 2012

Buat Sampai Habis

Assalam
Dr Azizan Osman pernah berkata :

"Buat sesuatu biar sampai habis, tu sifat orang yang berjaya.

Orang gagal buat separuh jalan jer.."





(sebagai motivasi diri)

Friday, 9 March 2012

Sedekah itu bagus, tapi....


Assalam. Semoga kalian sihat dan kaya selalu hendaknya. Kali ini saya cuba untuk berkongsi informasi tentang sedekah yang saya rasa perlunya kepada pengertian yang mendalam sedikit dan jikalau boleh anda suarakan pendapat anda tentang keadaan yang akan tulis sebentar lagi.
Saya sebenarnya jenis yang suka melihat dan memerhati perangai manusia dan cuba tuk tahu apa kebaikan/keburukan setiap kejadian yang berlaku. Itu memang habit saya dari dulu lagi. Dan kali ini perhatian saya pada seorang akak yang pakai baju kurung, agak kurus, mempunyai mata yang tegas dan bertudung separuh. Siapa kah akak ni sebenarnya? Jeng jeng jeng..Yang penting, dia bukan awek saya.hehe


#kisah seorang akak
Selalu saya perhatikan, setiap rabu dan ahad, akak ni akan datang ke pasar malam dan meminta sedekah atau derma ikhlas (bagi akak tu). Caranya dengan menghulur sekeping kertas doa-doa harian yang diphotostate banyak kali dan disebarkan kepada orang ramai. Orang yang terima pon kadang-kadang ada yang memberi dan ada juga yang menolak. Selalunya yang memberi duit tu ialah orang yang 1st time dapat kertas tu, dan yang menolak tu adalah orang yang da dapat pada minggu-minggu sebelumnya. Dan of course, kalau mereka menolak pon, mereka menolak dengan cara yang baik.

Yang paling baru saya dengar ada orang lain juga berkata  “tiap-tiap minggu mintak” dengan nada merungut.(hmmmm...bak kata Malique 'kita kongsi warna mata ,tapi tidak warta hati'.).Dan sebenarnya, dia bukanlah wakil dari mana-mana pihak, kerna tidak pernah sekali pun dia keluarkan kertas yang mempunyai kebenaran bertulis untuk memohon derma dari orang ramai. Jadi, kita boleh kata yg sumbangan tersebut adalah untuk diri nya sendiri.
Kadang kala ada juga sifat kagum dalam diri saya dengan akak ni sebab dia sangat bersungguh-sungguh memberi kertas tu kepada orang ramai. Tidak pernah saya nampak dia duduk, rehat, minum , apatah lagi makan. Mungkin dia orang yang susah, dan cara ini sahaja yang dia dapat fikirkan. Tapi bagi seorang yang mempunyai fizikal yang lekap semua anggota tangan dan kaki, adakah memohon derma itu adalah jalan terbaik? Apakah pendapat anda tentang hal ini?




#Astro OASIS channel 106

Jangan pelik ye , bile sub-head ni bertulis pasal astro. Maksud sebenar saya disini ialah saya pernah tonton satu cerita di OASIS dan tajuk cerita tu ada kaitan dengan sedekah juga. Cerita tu bertajuk “Pintu Taubat”. Ia tentang sekumpulan sendikit (haha..ni betul ke eja nya?) yang ala ustaz tapi memperdagangkan budak-budak dan menyuruh mereka untuk meminta sedekah. Budak-budak tu kena mintak sedekah dan kalau tak dapat minimum derma (example, at least RM50) , mereka akan dikurung dan tak diberi makan malam.

Tapi bukan cerita itu yang saya nak highlight kan, tapi sebenarnya dalam cerita tu juga, ia ada menyatakan tentang hukum sedekah ini. “memang benar islam menyuruh orang ramai untuk memberi sedekah kerana ia digalakkan dalam islam. Tapi islam tak mengajar pengikut nya untuk meminta sedekah”. Lebih kurang camtu la apa yang dikata nya. Berbalik kepada cerita akak tadi, betul jika anda kata sedekah itu bagus, tapi betulkan cara akak tersebut? hmmm
ada satu cerita berkaitan dengan keadaan ini :-
Ada satu kisah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. dari hadis Rasulullah SAW… Ada seorang lelaki yang berkeinginan untuk bersedekah. Maka pada satu malam dia keluar untuk memberi sedekahnya. Dia berikan kepada seorang perempuan. Esoknya orang ramai memperkatakan tentang seorang penzina yang telah diberi sedekah. Lalu dia berdoa “Ya Allah, aku telah bersedekah, tp sedekahku sampai ke tangan penzina. Aku akan beri sedekah lagi”.
Malam berikutnya beliau keluar lagi untuk bersedekah dan diberi kepada seorang lelaki. Esoknya kecoh yang seorang kaya telah diberi sedekah. Beliau berdoa lagi “Ya Allah, aku telah bersedekah, tp sedekahku sampai ke tangan orang kaya. Aku akan beri sedekah lagi”.

Dia keluar lagi dan memberi sedekahnya kepada seorang lelaki. Esoknya heboh pula tentang seorang pencuri yang mendapat sedekah. Agak kecewa, lelaki ini berdoa lagi “Ya Allah, sesungguhnya aku dah mengeluarkan sedekah, tapi sedekahku sampai ke tangan penzina, orang kaya dan pencuri..”. Kemudian beliau didatangi seseorang yang memberitahu “Sesungguhnya sedekahmu telah diterima. Mungkin perempuan zina itu berhenti dari berzina kerana sedekahmu. Orang kaya itu pula mungkin dapat mengambil pengajaran dan mahu bersedekah dengan harta yang telah dianugerahkan oleh Allah untuknya dan mungkin juga pencuri itu akan berhenti dari mencuri kerana sedekahmu itu“.
Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima

 #Sedekah je la

 Part yang paling penting disini ketika bersedekah ialah niat yang betul dan ikhlas. Pernah suatu ketika dulu, ada ustazah pernah tegur.  Time tu, ada la seorang manusia ni sudah dua kali mintak derma dan orang tu lagi sekali mintak derma time ustazah tu mengajar (di lain tempat). Apa yang ustazah tu pesan, “kalau hendak derma, yang penting niat. Tak kisah la bape RM kita kasi”. Lebih kurang camtu la katanya.Walaupun time tu masih ragu-ragu dengan orang tu, adakah dia betul-betul dari badan kebajikan dan sebagainya. 

Ada juga hadis nabi berkaitan niat yang betul.  Ia bermaksud ‘ sesungguhnya suatu perbuatan itu dimulakan dengan niat”. Jikalau niat betul, betul lah perbuatan tu and vice versa. Untuk ini, ada hadis yang menceritakan seorang manusia yang pada masa tu berhijrah bersama-sama nabi ke Madinah, dan ketika tu juga ada seorang manusia yang ikuti Nabi tetapi bukan kerana untuk berhijrah kerana Allah, akan tetapi untuk berkahwin dengan seorang perempuan yang berada di Madinah. Dan atas lantaran itu, hijrah dia dinamakan hijrah si fulan (nama perempuan yang dikahwini) dan tak dapat pon pahala dari Allah. Maksudnya disini, jikalau dia buat sesuatu kerana perempuan, maka dia akan dapat perempuan tersebut dan jika dia buat untuk tuhannya, maka dia dapat rahmat dari tuhannya. Insyallah.

senyum tu sedekah juga
Tapi perlu diingat juga, niat yang baik tak menghalal kan cara nya. Contoh, Jikalau niat kita baik nak tolong keluarga, tapi tu tak menghalalkan caranya orang tersebut tuk bekerja di kilang arak, jual dadah dan sebagainya.

Itu saja perkongsian kali ini. Saya harapa kalau anda pendapat sendiri, sila-sila la tinggalkan komen la ye. Salah betul takpe, yang penting ilmu disebar-sebar kan. Mungkin saya dapat sesuatu yang baru  dan mungkin anda juga.

Semoga anda makin sihat dan kaya.=)


Firman Allah “Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai ada seratus biji. Dan Allah Maha Luas Kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui” (2:261)

Thursday, 1 March 2012

[Alert]Handphone boleh menyebabkan anda menjadi miskin


“Handphone merupakan salah satu sebab anda boleh menjadi miskin”. Itulah yang dikatakan kepada saya apabila saya menghadiri satu seminar mengenai aura dan diri kita. Terkejut juga kerana ia berkaitan dengan kehidupan seharian kita. Seminar ini membuka mata saya tentang perlunya menjaga aura dan pencegahan yang boleh dilakukan untuk maintain kan aura. Sebelum saya menulis lebih tentang aura, saya mahu bertanya kepada anda:

Tahukah anda yang anda mempunyai aura tersendiri dimana aura tersebut boleh membesar ataupun mengurang?apakah warna aura anda?
Adakah anda tahu yang setiap benda lain di dunia ini juga mempunyai  aura yang tersendiri sehingga ia disalah tafsirkan ?

Jika jawapan anda tak bape nak confirm tu, anda patut baca artikel ini. Apa yang saya ingin kongsikan kali
ini adalah mengenai aura dan diri kita. Akan tetapi, informasi ini mungkin secara general dan tak lah terperinci. Boleh dikatakan, ia merupakan copyright penganjur seminar tersebut dan asset mereka dan saya akan kongsikan apa yang saya rasa saya boleh kongsikan kepada anda.
Aura goku memang tak boleh
challenge. hehe
 
#Manusia mempunyai aura?
Setiap benda  dan kehidupan yang ada didunia ini mempunyai aura mereka yang sendiri. Ada yang besar dan ada yang kecil. Ada yang cerah dan ada yang gelap. Manusia mula mempunyai aura ketika bayi lagi,disaat punggung anda ditepuk ketika lahir.(pasal ini, saya ragu-ragu. Saya tak dapat informasi untuk sahih kan info ini).Aura kita terdiri daripada 7 warna iaitu merah, jingga, kuning, hijau, biru laut, biru pekat dan warna ungu.

Setiap warna tersebut mempunyai maksud nya tersendiri dimana dengan mengetahui aura ini, anda boleh muhasabah diri anda dimana tahap kesihatan anda dan kebolehan anda. Anda juga boleh tahu apa yang patut anda baiki dan apa yang boleh dimaintain kan. Sebagai contoh, aura saya berwarna orange-yellow; ia membawa maksud saya adalah seorang yang adventurous, analytical, scientific dan self-confidence. Pada yang sama, aura saya menunjukkan saya kekurangan aura komunikasi dan mempunyai tahap keimunan yang rendah. Itu contoh kelebihan dan kekurangan pada diri saya.

Setiap warna tersebut juga berkait rapat dengan bahagian tubuh anda. Sebagai contoh, bahagian kepala dikatakan berkait dengan warna biru. Jadi, apabila seseorang itu mengalami masalah seperti beguk, ia bukanlah Nila yang dapat menyembuhkan beguk tersebut, tetapi warna biru yang sembuhkan. (asbab musabab). Awesome right? Differentiation between what is fact and what is opinion. Ini yang diberitahu oleh mereka.


#Jadi, apa kaitan aura dengan handphone dan tentang miskin lak?macam lari tajuk je ni.
Seperti yang saya katakan tadi, setiap manusia mempunyai aura mereka berlainan. Tetapi ia tak bermaksud aura anda kekal sebegitu dari awal anda lahir sampai anda tua. Ia boleh berubah mengikut keadaan dan cara kehidupan anda.

Kehidupan dimana anda active diluar rumah dan sentiasa bermain dengan gajet seperti laptop or handphone boleh merosakkan aura anda. Ini adalah kerana sinaran UV dan gelombang tersebut boleh menyebabkan aura anda BOCOR dan ini boleh memberi kesan kepada diri anda. Salah satu warna aura anda boleh menunjukkan tahap duit lekat kepada anda.(bagi saya, ia menunjukkan tahap rezeki anda). Jadi , apabila anda terlalu kerap dengan gelombang tersebut, ia juga bermaksud duit senang masuk dan juga senang untuk keluar.(macam aura saya yang sekarang ni.banyak sangat main game.amikkkk...huhu)



Gelombang bukan suatu yang anda nampak.
tapi kesannya dapat dirasa.
#Please alert about this
Sila jauhkan diri anda dari keadaan berada dalam bilik yang kecil dimana ada TV or laptop selalu didalam dan di “on”. Ia akan menyebabkan aura anda affected dengan lebih cepat dan kebocoran aura akan berlaku. -Pesan orang yang memberi taklimat tu


#So, camne lau nak repair dan menaikkan balik aura kita ni?ce citer...ce citer...

Ada banyak untuk rosakkan aura kita, begitu juga ada banyak cara untuk menaikkan aura kita. Apa yang kita boleh buat ialah kita banyakkan buat muhasabah diri or qiamullail di tengah malam. Somehow, ia boleh membantu menaikkan aura kita (part ni mereka tidak cerita secara detail sangat).

Cara lain ialah dengan bermandi dengan air garam. Perlu diingatkan , ia bukanlah garam biasa. Kang habis garam kat dapur korang habiskan buat mandian. Garam yang sesuai ialah garam daripada pergunungan Himalaya dimana ia mampu meneutralkan balik gelombang yang terpancar kt kita. Di Malaysia mungkin hanya beberapa company yang ada import garam ini. Ada juga barang2 lain yang mampu meneutralkan balik seperti lampu yg ada batu berwarna tu (tak tahu lah nama panggilan nya).That’s what being claimed by them. How its work? batu tersebut mempunyai cas yang dapat neutral kan cas dari gelombang tersebut. Tu sahaja yang saya tahu.

#Aura yang disalah tafsir
Selepas saya menghadiri seminar ini, barulah saya tahu sebab kenapa ada segelintir masyarakat yang percaya kepada sesuatu benda yang dipercayai mempunyai keramat dan sebagainya. Sebagai contoh, cincin pusaka yang dikatakan boleh menarik duit atau mempunyai kuasa tersendiri. Ia bukanlah bende tu mempunyai kuasa, akan tetapi ia mempunyai aura yang tersendiri. Tapi tidak semua benda ada aura dan kadang-kadang, ia bersifat neutral. Jadi, jikalau anda memakai cincin dan ia bersifat neutral, ia tidak akan mendatangkan anda sebarang kebaikan kecuali sebagai hiasan sahaja.
Ada cara untuk mengetahui samada ia sesuatu benda itu mempunyai aura yang kuat atau tidak. Tetapi, saya rasa info tersebut adalah rahsia. Jadi, saya mintak maaf sebab tak dapat beritahu tentang hal tersebut.=)


Itu sahaja informasi untuk kali ini. Semoga ia memberi benefit kepada kehidupan anda dan lebih baik dari sebelumnya.Amin=)

Wednesday, 16 November 2011

Yang Perlu anda Tahu

assalam kepada semua blog reader..
kali ini saya mahu share satu article yang saya baca di facebook tentang titian siratul mustakim. Meremang jer bila baca article ni.Harap semakin hari bertambah amalan kita.Amin..
[article ini adalah copy n paste]


"Apa itu TITIAN SIRAT ????!"

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71)

Dalil: Tidak akan menyeberangi titian Sirat melainkan orang Mukmin.

Dari Abi Said Al-Khudriy r.a dari Nabi s.a.w : “…Maka orang mukmin akan melaluinya seperti kerdipan mata; (ada yang) seperti kilat dan taufan, seperti burung, seperti kuda dan tunggangan yang terbaik; maka yang berjaya selamat sampai, yang tersiat dihantar, yang terkait berada dalam neraka…” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari hadith Abi Hurairah dan Huzaifah r.a : “…berjalan bersama mereka amalan mereka dan nabi kamu berada di atas titian sirat dalam keadaan berkata: “Ya Tuhan, selamatkan! Selamatkan!”, sehingga lemahnya amalan hamba-hamba dan sehingga datang seorang lelaki yang tidak mampu berjalan melainkan merangkak” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Riwayat Bukhari

|Fudhal bin iyadh brkata prjalanan di sirat memakn mase 15000 tahun. 5000 tahun menaik,5000 tahun mndatar dn 5000 tahun manaik,ada makhluk yg melitasinya sprt kilat,sprti ANGIN, menunggang binatang korban dn brjaln kaki. ade yg tdk dpt memelpsinya dsebabkn api nrka sntiase mnrik kaki mrka, lalu mrka JATUH ke dlmnya|

Orang pertama melalui sirat ialah Nabi Muhammad SAW yang mengepalai umat lain.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Dan direntangkan sirat di antara dua jurang neraka jahanam, maka akulah Rasul pertama yang melaluinya bersama umatku yang lulus.”

Tahap kelajuan seseorang mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap keimanan dan amal masing-masing. Semakin tinggi keimanan dan amalan, kian laju menuju titian itu. Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah :

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun.
semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.

Diantara tips untuk melepasi Titian Sirat Mustaqim

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”
Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, Selamatkan, Selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini,

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.”

(Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil berpegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut beberapa amalan yang dapat menjamin keselamatan seseorang melintas di atas sirat. Antaranya adalah :

~Banyakkan bersedekah
~Melazimkan diri hadir ke masjid

Beberapa amalan buruk dapat merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat:

1. Membuat tuduhan dusta kepada seorang Mukmin.
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.”

*Termasuk membuat tuduhan dusta ialah menyokong tuduhan tersebut dan menyebarkannya dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baik atau reputasi orang yang dituduh. Justeru, berhati-hatilah dalam menapis tiap berita dan cerita yang kita terima. Lebih-lebih lagi bila berkaitan dengan dosa seperti zina dan liwat. Kita memohon agar ALLAH membersihkan umat kita daripada sikap-sikap yang tidak sihat ini.



SUMBER: Sha Ridhuan


Wednesday, 12 October 2011

Setiap gambar boleh jadi cerita







.
.
.



.
.







L=lumah
R=rumah
T=tumah.;)

 






Tuesday, 4 October 2011

Siapakah dia??

Happy family and always be
Dilahirkan pada 4 Oktober 1960, Beliau merupakan seorang ibu kepada 6 orang cahaya mata.Seorang yang sangat tabah dan cekal berusaha walaupun banyak dugaan yang berlaku tahun demi tahun.Pada 11.03.2008, detik hitam berlaku dengan pemergian suaminya. Dari saat itu, dia bekerja seorang diri di rumah tanpa bantuan sesiapa. Dia tahu, tanggungjawab yang sebelum ini yang digalas oleh suaminya, kini sudah beralih tempatnya.Dengan keadaan anaknya yang lain sedang belajar di sekolah menengah mahupun menjadi pelajar di universiti, dia menyara hidup keluarga dengan bekerja di pasar malam enam hari seminggu bersama pekerja yang lain. 

Pengalaman status bertukar menjadi ibu tunggal menjadikan dirinya seorang yang sangat tabah dan cekal. Ibu tunggal ini amat gigih berusaha walaupun usia sudah mencecah lebih 50 tahun. Oleh sebab itu, ia menjadi pemangkin semangat kepada anak-anak nya tentang perlunya usaha dalam setiap perkara walaupun perkara itu tidak sepenting kerja mencari duit.
"Jikalau dulu rumah berdindingkan kayu beratapkan zink berlubang, kini dinding bersimen atap nya berwarna merah. Lantai yang dulu berlubang, kini diganti dengan marmar yang indah hiasannya"
Beliau mengisi masa lapang nya dengan aktiviti rumah seperti menanam pokok bunga, membersihkan rumah dan keja rumah yang sewaktu dengannya. Jarang sekali untuk beliau dok termenung dan rehat menonton tv. Mungkin lahir sebagai anak warisan orang jawa, sifat kerajinan memang perlu ada disetiap orang jawa.


Alhamdulillah....dengan berkat usaha , kehidupan semakin lama semakin baik. Jikalau dulu rumah berdindingkan kayu beratapkan zink berlubang, kini dinding bersimen atap nya berwarna merah. Lantai yang lubang, kini diganti dengan marmar yang indah hiasannya. Perubahan dirasa dari semasa ke semasa, tapi tidaklah menjadikan kami insan yang pelupa.Insyallah.

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat ulang tahun yang ke-51, semoga Allah senantiasa merahmatimu selalu Ibuku.Semoga makin panjang umur dan murah rezeki. Amin ya rab

Terima kasih mak..Diatas segalanya..



Akan cuba untuk tunaikan wish mak
-nak kereta myvi lagi best.(mana nak cari duit ni)
-nak buat umrah lagi sekali bersama anak-anak (or mungkin haji)


Monday, 3 October 2011

Amende ni??

Fuh fuh fuhhhhhhhhhhhh...........uhuk uhukk

berhabuk blog ..banyak sawang..
nak pinjam vacuum leh?hehe..


Dengan Internet anda dapat menjana 
pendapatan dengan mudah jika tahu caranya
Assalam kepada semua blog readers..lamanya  lah tidak update kan?(Eleh..baru 2nd post. cakap macam da beratus ).Bukan apa, agak busy sedikit dengan hal di rumah.Banyak yang perlu difikirkan.Ini belom lagi keje dengan orang lain ni.Kalau da keja, tak tahu la macamana sibuknya.hehe.

Sekarang ni, bila je online, banyak meluangkan masa dengan mengkaji blog orang lain.Bagaimana mereka dapat menjana side income melalui channel di depan mata, iaitu internet. Jikalau dulu, banyak menghabiskan masa dengan sibuk facebooking. Sekarang ni, bila sudah dewasa dan makin matured (ehem ehem), kenelah berubah perangai dan nampak perlunya duit even aku membencinya.. 

Seperti yang kita mengatahuinye pon adoi, pendapatan terbahagi kepada dua, iaitu active dan passive. Pendapatan active seperti bekerja dengan orang lain ataupun menjadi bos, dan pendapatan passive ialah pendapatan yang ma$yuk duit walaupon anda berada dalam tandas 24jam dok termenung. Jikalau boleh, mereka yang bergantung kepada pendapatan active, perlu mencari peluang bagaimana hendak menjana passive income. Dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu dan currency dollar yang jatuh, ramai yang sudah buat lagi awal ,cuma aku saja yang baru tahu. (kesian..huhu)

Tapi!! menjana passive income tidaklah semudah yang disangka. sebenarnya tidak mustahil untuk menjana passive income, tapi banyak kerja yang perlu dilakukan sebelum dapat menjana income seperti itu.
Pat lynn ialah seorang mentor saya dalam menjana income ini..bagi saya, jika hendak berjaya, maka ikutlah mereka yang sudah berjaya. Nak gagal senang je, ikut mereka yang gagal dan banyakkan lah membuat alasans ye. Follow saja mereka yang sudah berjaya, ia akan memudahkan cerita , masa dan usaha..Jikalau nak usaha dengan cara sendiri boleh, tapi smua tu memakan masa dan guna kaedah try and error. Tapi kenelah berpada-pada juga, sebab nanti katanya peniru dan tidak cretive pulak dalam berniaga.
Berbalik kepada cerite tadil, dalam laman web Pat Flynn "smartpassiveincome.com", dia ada menunjukkan cara bagaimana untuk menjana passive income ini dan dia tidak kedekut ilmu langsung untuk beritahu rahsia nya..Susah hendak mencari orang seperti nya , lagi2 di Malaysia ini..Di Malaysia, ilmu seperti ini dijual dan harga nya dalam beratus, tapi die memberitahu secara PERCUMA ( and i love free things in internet.hehe). To me, he is nice guy and that's become the reason why i love his website. Useful knowledge with zero cost.
"Jika hendak berjaya, maka ikutlah mereka yang sudah berjaya. Nak gagal senang je, ikut mereka yang gagal dan banyakkan lah membuat alasans ye"
Saya rasa, mungkin readers diluar sana lebih banyak tahu pasal passive income ini dan cabangnya. Apa yang saya tahu tentang passive income ni sedikit, tapi yang pasti, ia juga boleh memberi untung yang  sangat lumayan even dalam sebulan.Beruntung lah mereka yang tahu dan itu yang membuatkan saya sedih.huhu..(sebab tak tahu banyak..)

Mungkin para readers patut mencari passive income dari sekarang..Semoga berjaya.=D
Jikalau hendak share, memang dialu-alukan..semoga rezeki bertambah2 selepas ini.he3.

/
/
/
/
p/s: saya menulis dalam bahasa yang agak baku.sebab ini adalah nasihat sifu.ada kelebihan katanya.mintak maaf la jikalau nampak pelik saja bila membaca.Tengah belajar menulis tulisan baku balik.hehe.Insyallah, mungkin makin lama, makin bagus penulisan saya.



Sunday, 28 August 2011

Ramadhan


Assalam kepada smua,

Hari ini hari isnin, 29th august 2011, sehari sebelum smua umat islam menyambut Bulan Syawal and this is my 1st ever BLOG story. Kadang2 tak tahu nak cite sal apa..habisss, nape aku blogging lau xde cite? hm , 1 reason ialah aku mula lihat blog2 skrg ni ada banyak info yg menarik psl kehidupan keharian bloggers la, pasal internet , computer software, business dan etc..Pendek kate, ada la manfaat nya, ye x?dari wat bende yg agak lagha (sprti men DOTA mungkin--feveret ni), bole la cari bende len  untuk dibace selen naruto dan bleach manga.

Tarikh lahir blog sepatut nya akhir bulan 7, tp disebabkan kekangan waktu (ayat x leh blah) bekerja di bazar ramadhn dan pasar malam, x dapek pakcik nk menulisnya..kesian blog ni..

ok, seperti tajuk diatas, pakcik nk tulis psl ramadhan..(sbb mula meleter cm org tua--only stereotype k)
sepanjang bulan mulia ni, dan pengalaman bekerja di pasar malam ( My family meniaga satay dan ayam percik) , ada la beberapa perkara yg pakcik x puas hati..bukannya apa, pakcik ni manusia.. ada mata, ada hati, ada akal, x diguna baik g mati....(agak kasar disitu). citenye cenggini..


kisah 1: peniaga bazar ramadhan
--ada la depan gerai pakcik ni..setiap hari keje nye membising je..cam orang x pua_ _...(sila la memahami)..kadang pakcik heran gak, nape la diaorg ni..baru sampai je, terus membising..bukannya terus g pasang khemah dulu ke, g bukak meja ke.(x leh cite lebih2, kang kurang pahala puasa aku, so same je pakcik ngan diaorg)..

ada gak peniaga len, datang je tempat bazar, g beli air or makanan, n then terus minum@makan kt tempat2 yg baik punya port (dalam kete or lori)..terbeliak mata pakcik melihatnya..n then kita pandang, dia balas pandangan tu, cam kita lak yg bersalah..adoi, sebagai umat islam, kene la jaga peribadi dan tunjuk kan akhlak yg baik ( qudwah hasanah)..umur dia da la mengalah kan pakcik..camne la nanti lau die jadi ketua keluarga???camne die nk membimbing??soalan yg dia sendiri patut jawab..
mungkin diaorg x tahan dengan cuaca yg terik dan kene bakar ayam lagi..famili kitoarg ok je, sbb kitaorg beli ais dan mandi dengan air ais (basah2 kan cmtu je), leh la tahan smpai ke mghrib..ak risau, sbb aku tgk sorang buat, yg lain ramai yg terikut2 nk wat..tepuk dahi aku diwat nya..
aku harap aku nampak kt cnie je la..x nampak kt tempat len...korang kn baik2 org nya...=)

kisah 2pembeli bazar ramadhan

--ha, ni yg tegur ni.dalam bulan puasa ni, sila la menjaga pakaian especially wedok (mksd perempuan dlm jawa).aku tengok ramai yg pakai legging la,pakai ketat la..da diaorg customer pakcik, mmg la pakcik pasan kn..bukan apa, sebab kita dalam bulan ramadhan ni nak tambah kn pahala, dan bukannya dosa..kesian kt para laki sbb laki memikul tanggungjawab ke atas diaorg..perempuan seperti isteri , adik, akak  dan ibu adalah golongan yg boleh menarik laki dari memasuki syurga..dan kesian juga pada org yg melihat..kesian kn??kesian kesian kesian..mgkin suami x pasan, if kita bagi isteri kita pakai seksi cenggitu, org panggil dia suami dayus..mesti x suka dilabel cmnie..yg laki tu ( termasuk pakcik), sila la berpesan2 sesama kita.

ada juga yg "bagus"..bapanya cantik berpakaian putih, berkupiah dan berbaju cm org arab tu. Alhamdulillah, sejuk je mata memandang..tetapi bila melihat anak nya, nauzubillah...dasyatnyee lahh..rambut bercolor, dan bnde2 haram untuk disebut.aku terpinga2 bila lihat, mana silapnya dan apa sebab nya cmtu leh happen??sikap kita sendiri yg wat kn agama tu seperti sistem biasa dalam dunia ni..yg leh dipertikai dan diubah begitu sahaja..bukan apa, aku penah lihat comment sorang murtad di laman web Facebook, dan diaorg pertikai kan tentang perangai umat islam tu..memang la sedih, tp apa yg mampu hanya lah doa..dan sekarang, perbuatan sprti menulis blog.

rasanya ada la gak bende len nk dikata seperti parking dan makanan time buka pose, tapi rasa nya tu pon da memadai as beginner..
segala salah silap sepanjang menulis diatas haraplah dimaafi..yg baik tu datang nya dari Allah, yg buruk adalah dari kesilapan saya sendiri..
.
.
last skli, wish korang selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri..maaf zahir dan batin..